sobota, 30 maja 2015

Cała prawda o systemie DGP

O systemach gorącego powietrza powiedziano i napisano już chyba wszystko, narosło przy tym wiele mitów i opinii, które nie zawsze pokrywają się z rzeczywistością. Postaramy się przybliżyć kilka faktów dotyczących instalacji i funkcjonowania tego systemu. Nie ulega wątpliwości, że montaż DGP najłatwiej realizować podczas prac związanych z wykańczaniem budynku. Jest to najlepszy moment, bowiem w istniejącym domu trzeba liczyć się z trudnościami oraz większą ilością prac wymagających kucia i przeróbek.

Najczęstszą opinią dotyczącą DGP jest to, że tego typu ogrzewanie po prostu brudzi... I tak i nie. Główne kratki w obudowie kominka są najbardziej narażone bez względu na to czy macie DGP, czy nie. Można w prosty sposób ograniczyć osadzanie się brudu poprzez większą dbałość o czystość w okolicach nawiewu. Dodatkowo można w przewodzie doprowadzającym powietrze do paleniska zamontować filtr wstępnie oczyszczający powietrze. W pozostałych pomieszczeniach, w których są kratki lub anemostaty instalowane są filtry skutecznie minimalizujące osadzanie się brudu. 


Kolejnym twierdzeniem dotyczącym dystrybucji gorącego powietrza jest to, że jest ono głośne - zwłaszcza, jeżeli do rozprowadzenia powietrza w domu potrzebna jest turbina (Stosuje się ją najczęściej w przypadkach, kiedy dany punkt przeznaczony do ogrzewania oddalony jest od kominka więcej niż 5m). Jeżeli instalacja została wykonana przez fachowca, który ma doświadczenie w montażu systemów DGP, na pewno zminimalizuje generację szumu do minimum i wyeliminuje ten problem w zupełności.  Ważne będą tutaj takie czynniki jak:
  • Zastosowanie izolowanych przewodów o odpowiednio wielkim przekroju
  • Montaż dobrej turbiny, której praca jest praktycznie ledwo słyszalna
  • Umiejscowienie turbiny na strychu lub pomieszczeniu gospodarczym
 
Dobry system DGP charakteryzuje się tym, że przewody doprowadzające powietrze mają jak najmniej, ostrych łuków i zakrętów. Najlepiej, jeżeli są to odcinki proste z minimalną ilością zakrętów trójników i kolanek. Warto przewidzieć do tego zastosowanie elementów pełniących rolę skrzynek rozprężnych redukujących prędkość powietrza.